Warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA / 46. Poznańska Wiosna Muzyczna

warsztaty-krytyki-muzycznej-z-fundacja-meakultura-46-poznanska-wiosna-muzyczna fot. Jagoda Waśko, Warszaty krytyki muzycznej przy Festiwalu Nostalgia

Fundacja MEAKULTURA serdecznie zaprasza studentów kierunków muzycznych i humanistycznych oraz wszystkich, którzy interesują się muzyką współczesną na bezpłatne warsztaty krytyki muzycznej. Spotkania warsztatowe towarzyszące 46. Poznańskiej Wiośnie Muzycznej będą także okazją do dyskusji i dzielenia się wrażeniami z festiwalowych wydarzeń. Owocem warsztatów staną się komentarze publikowane na bieżąco podczas trwania festiwalu oraz felietony i obszerna recenzja opublikowana na łamach czasopisma internetowego MEAKULTURA.PL.

Każde ze spotkań w ramach warsztatów poprowadzi inna osoba: warszawski muzykolog, krytyk, ekolog akustyczny, Krzysztof Marciniak oraz muzykolog, krytyk i kurator filmowo-muzyczny, Jan Topolski.

Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona. Zgłoszenia z krótką notką na temat własnych preferencji i zainteresowań muzycznych prosimy przesyłać na adres: kontakt@fundacjameakultura.pl do 28 marca. W tytule wiadomości należy wpisać: „Warsztaty krytyki muzycznej z MEAKULTURĄ”.

Koordynatorem projektu jest dr Karolina Golinowska.

Wydarzenie dofinansowane ze środków Urzędu Miasta Poznania.

 

Terminy i opis spotkań:

29.03.2017 / 14:30-16:00

Miejsce: Tandem Studio (ul. Gwarna 9)

 

Krzysztof Marciniak / O muzyce w czasie przyszłym

Ludzie od stuleci wyobrażali sobie muzykę przyszłości. Na muzykę „w czasie przyszłym” natknąć się możemy zarówno w filozofii jak w kulturze popularnej. Wizję „domów muzyki” snuł Bacon w Nowej Atlantydzie, ale futurystyczne muzyczne fantazje odnaleźć możemy też w kinie science-fiction, sami kompozytorzy niejednokrotnie wybiegając w przyszłość fantazjują o mniej lub bardziej odległych epokach w historii muzyki. Krytyka muzyczna przeważnie nie wykracza poza teraźniejszość, co z racjonalnego punktu widzenia jest w pełni zrozumiałe. Poświęcenie warsztatów próbie opisania muzyki z perspektywy futurologicznej ma na celu chwilowe przełamanie tej rutyny i uwolnienie fantazji uczestników. Wspólnie zastanowimy się nad możliwymi scenariuszami przyszłości sztuki dźwięku i przedyskutujemy możliwe podejścia i metody jej opisywania.

 

Krzysztof Marciniak młody warszawski muzykolog, krytyk, ekolog akustyczny. Członek kolektywu redakcyjnego magazynu o muzyce współczesnej „Glissando”. Czynnie marzy o Strojeniu Świata.

 

30.03.2017 / 14:30-16:00

Miejsce: Tandem Studio (ul. Gwarna 9)

 

Jan Topolski / Horror tremens: muzyka współczesna w kinie

Muzyka współczesna pojawia się w filmach niezwykle rzadko, zazwyczaj ucieleśniana przez sonorystyczne kompozycje lat 50. i 60. XX wieku lub elektroniczne wariacje na tematy klasyczne. Zdominowała science fiction i horrory, czasem zapuszcza się na obszar kina wojennego i dramatów psychologicznych. Pozornie funkcje “dziwnych” barw i melodii są oczywiste, ale w ręku inteligentnego reżysera mogą odkryć  swe drugie dno. Na przykładzie wybranych scen z Mechanicznej pomarańczy (Stanley Kubrick, 1975) i Wielkiej ekstazy Roberta Carmichaela (Thomas Clay) wspólnie przyjrzymy się, jak głęboko się ono znajduje - wychodząc od oryginalnych utworów, przez analizę formalną po kontekst estetyczny.

 

Jan Topolski Krytyk i kurator filmowo-muzyczny. Autor monografii kompozytora Gérarda Griseya (Widma i czasy), redaktor tekstów Andrzeja Chłopeckiego (Dziennik ucha. Słuchane na ostro; Muzyka wzwodzi; Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje) oraz książek Nowe kino Turcji i Nowa muzyka amerykańska. Publikował w kilkudziesięciu tytułach w Polsce i za granicą (m.in. „Rzeczpospolita”, „Filmweb”, „Dwutygodnik.com”, „Odra”, „Kino”, „MusikTexte”), w tym wieloletni cykl Kino/muzyka. Zbliżenia (dwutygodnik „Ruch Muzyczny”, potem „Muzyka w Mieście”). W 2004 roku współzałożyciel i z przerwami wciąż redaktor naczelny magazynu o muzyce współczesnej „Glissando”. W latach 2007–2015 jeden z selekcjonerów Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, był także asystentem Natalii Korczakowskiej przy polskiej premierze opery Zagubiona autostrada Olgi Neuwirth (2016). W latach  2014–2016 związany z Narodowym Instytutem Audiowizualnym jako autor, redaktor i kurator, min. portalu „Muzykoteka Szkolna” i cyklu teledysków Audiowizje.

 

Uwaga: Po każdym spotkaniu warsztatowym w godzinach 16.00-16.30 przewidziany jest czas na indywidualne konsultacje uczestników warsztatów z osobami prowadzącymi zajęcia

Serdecznie zapraszamy i zachęcamy do nadsyłania zgłoszeń!

 

 

Lubisz dobrą muzykę? Interesujesz się szeroko pojętą kulturą? Potrzebujesz odbyć staż lub praktyki?

Wszystko to możesz znaleźć właśnie u nas! Poszukujemy ludzi z pasją, którzy poświęcą swój wolny czas, żeby pomagać nam dbać o wartościową muzykę. Nie jest ważne, czy masz wykształcenie muzyczne albo inną specjalizacje – dla nas liczy się tylko chęć pomocy. Każda para rąk jest na wagę złota. Napisz do nas na sekretariat@fundacjameakultura.pl.

CHCĘ ZOSTAĆ WOLONTARIUSZEM

Organizujemy także staże i praktyki w ramach czasopisma meakultura.pl. Jest to miejsce otwarte na stałą współpracę, jak i publikację pojedynczych tekstów.

Potrzebujemy też ludzi, którzy wesprą nasze działa PR-owe. Wystarczy napisać do nas na adres: wspolpraca@meakultura.pl.

Partnerzy
Sponsorzy
EN
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.