Projekty

Fundacja MEAKULTURA to w dwóch słowach UMUZYKALNIANIE ŚWIATA. Robimy wszystko, by znaczenie muzyki dla życia człowieka było powszechnie rozumiane i doceniane. W tym celu podejmujemy wszechstronne działania na wielu płaszczyznach i skierowane do różnych grup odbiorców Łączymy odmienne dziedziny sztuki w jedną całość, zapraszając do współpracy artystów, projektantów, instytucje, firmy... O znaczeniu aktywności naszej organizacji niech świadczą zakresy, w których się poruszamy oraz ich poziom profesjonalizmu. Każde z naszych działań może stać się indywidualną ofertą dla odbiorców i sponsorów (więcej: OFERTA).

think thank you

Wspólnie z trzeci.org inicjujemy szeroki zakres działań mający na celu wykorzystanie potencjału obu organizacji pozarządowych, niezależnych ekspertów, instytucji i biznesu dla rozwoju kultury.

Co to znaczy w praktyce? Chcemy badać, diagnozować, podsumowywać, monitorować, wskazywać na dobre praktyki, ale też wypowiadać się głośno na temat tych złych. To właśnie one spowodowały, że środowiska zgrupowane wokół kultury zaczęły jasno nazywać problemy, z którymi borykają się na co dzień.

Odpowiedź na poniższe pytania pozwoli Ci zrozumieć ogólne kierunki i tematy, którymi chcemy się zająć.

DZIENNIKARSTWO I KRYTYKA MUZYCZNA

Zbudowaliśmy forum dla rzetelnej i profesjonalnej dyskusji o muzyce. Tworzymy niezależny i opiniotwórczy content, szkolimy, nagradzamy, promujemy artystów czy krytyków muzycznych w ramach działań, takich jak np.:  

MEAKULTURA.pl   

Regularnie wydawane pismo internetowe MEAKULTURA (ISSN 2299-1255), posiadające stałe grono Czytelników. Wypełnia lukę na rynku polskich platform internetowych o muzyce, dostarcza niezależnych opinii oraz rzeczowych, pisanych przystępnym językiem tekstów, które są źródłem wiedzy dla amatorów, jak również wymagających Odbiorców, zajmujących się muzyką na co dzień. Więcej: meakultura.pl  

Studia podyplomowe „Muzyka i media”

Studia podyplomowe „Muzyka i media” są przeznaczone dla wszystkich osób zainteresowanych współczesną kulturą muzyczną – zarówno profesjonalistów (dziennikarzy, krytyków, popularyzatorów, kuratorów, producentów), jak i melomanów, którzy pragną pogłębić wiedzę o muzyce i jej relacjach z mediami. Pokazujemy, jak udoskonalić warsztat dziennikarza, redaktora i krytyka muzycznego, a także w przystępny sposób edukujemy melomanów czy fascynatów muzyki, chcących odbierać ją w sposób bardziej świadomy. 

Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 

Zgodnie z powszechną opinią krytykować potrafi każdy. Dużo rzadszą umiejętnością jest głębsza refleksja i wnikliwa ocena zjawisk muzycznych. Jeszcze rzadziej potrafimy formułować oryginalne opinie w taki sposób, by swoją atrakcyjnością przyciągnęły odbiorcę. Wierzymy w MEAKULTURZE, że rzetelna krytyka muzyczna może (i powinna być prawdziwą sztuką), dlatego stworzyliśmy Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Więcej: www.konkurskropka.pl 

Staże, warsztaty i wykłady dla młodych krytyków muzycznych   

Zapraszamy do współpracy uczniów, studentów, menedżerów oraz wszystkich tych, którzy chcą wpływać na kształt polskiej kultury muzycznej czy zaprezentować u nas swoje dokonania w dziedzinie muzyki, bądź dziennikarstwa. Jesteśmy otwarci na twórców i organizatorów życia muzycznego – dotychczas prowadziliśmy warsztaty we współpracy między innymi z: Festiwalem Nostalgia, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Ethno Portem, Spring Bereakiem czy Poznańską Wiosną Muzyczną. Więcej: redakcja@meakultura.pl 

EDUKACJA

Edukacja muzyczna to jeden z najważniejszych celów działania MEAKULTURY, dlatego poświęciliśmy jej kampanię społeczną o nazwie Save the Music. Jej celem jest zwrócenie uwagi na ogromną rolę, jaką muzyka pełni w życiu człowieka. Przybliżamy sylwetki genialnych, często zapomnianych kompozytorów i muzyków, promujemy wartościową muzykę, bez względu na jej gatunek. Poza elementami komunikacyjnopiarowymi, kampania przejawia się w rozbudowanych działaniach projektowych, takich jak np. 

DOSTARCZARNIE ROZWIĄZAŃ WSPIERAJĄCYCH EDUKACJĘ FORMALNĄ

„Muzyka równa matematyce”

Projekt skierowany jest do uczniów klas najwyższych szkół podstawowych (7 i 8 klasa) oraz szkół ponadpodstawowych, w których muzyka najczęściej nie pojawia się w siatce godzin lekcyjnych. Zespół opracował model innowacji składający się z narzędzi, które pozwolą w sposób atrakcyjny włączyć zagadnienia muzyczne do nauczania innych przedmiotów. Więcej: TUTAJ  

„Instrumentownik”

W edukacji muzycznej brakuje angażujących pomocy naukowych wysokiej jakości. W odpowiedzi na potrzeby uczniów i nauczycieli stworzyliśmy innowacyjny „podręcznik” o instrumentach muzycznych w formie kart i pakietu materiałów dodatkowych. Niecodzienny format, atrakcyjne grafiki i merytoryczne informacje przygotowane przez naszych ekspertów to klucz do efektownej nauki i zabawy. Wiecej: TUTAJ

E-book „Muzyka dla myślących”

To innowacyjny przewodnik z artykułami oraz 16 podcastami, który poszerza wiedzę w zakresie interpretacji kultury muzycznej, z uwzględnieniem elementów myślenia krytycznego. Przeznaczony jest dla studentów i wykładowców, ale w swoim założeniu ma uwrażliwiać ogół społeczeństwa na muzykę poprzez obalanie mitów i stereotypów dotyczących kultury oraz dyskusję z nimi. Więcej: TUTAJ

DZIAŁANIA POPULARYZATORSKIE

Wspieramy artystów współczesnych i twórczości nieżyjących nestorów np. poprzez tworzenie artykułów i publikacji o nich (Książka „Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918–2018)” – patrz Wydawanie Wartościowych Publikacji) praz tworzenie prac artystycznych (plakaty autorstwa Maxa Skorwidera – patrz PRACE ARTYSTYCZNE I WERNISAŻE).

Moda

W zamyśle Fundacji MEAKULTURA „Save the Music” to nie tylko projekt promujący kulturę muzyczną. Głównym zadaniem kampanii jest odcisnąć realny ślad w sposobie myślenia o muzyce, a można to robić na różne sposoby. Jednym z nich jest głośne mówienie o tym, co w sztuce wartościowe i ważne, również za pomocą… stroju! Bo jak wyrazić swoją postawę bardziej dobitnie, jak poprzez ubranie? Więcej: TUTAJ

#Bach w piach

Nie zapominamy o dzieciach młodszych i miejscach niezwiązanych z edukacją formalną. Chcemy wychodzić z muzyką do przestrzeni miejskich i wiejskich, a także inspirować innych do włączenia się do naszej akcji. Polega ona na wykonaniu znienacka utworów muzycznych przez artystów grających na różnych instrumentach na placach zabaw z piaskownicami. Więcej: TUTAJ

Wykłady „Save the Music z prawem” oraz podcasty #legalARTforME(a)

Projekt obejmuje cykl filmów eksperckich dotyczących prawa autorskiego. Ich tematyka dotyczy zagadnień prawnych, które są kluczowe dla działania artystów, lecz często nie są one poprawnie rozumiane, a niekiedy nawet w ogóle nieznane. W przestrzeni publicznej brakuje miejsca, gdzie można byłoby nieodpłatnie zapoznać się z najważniejszymi zagadnieniami prawa autorskiego. Projekt wspiera Stowarzyszenie autorów ZAiKS, a ekspertkami przygotowującymi content są Aleksandra Serwerynik i Anna Kruszewska Więcej: TUTAJ

Podcasty audio to projekt skierowany w pierwszym rzędzie do wykonawców, wspierany jest przez STOART, a ekspertką przygotowującą materiały jest Anna Wilińska-Zelek. Więcej: TUTAJ

WYDAWNICTWA

Fundacja MEAKULTURA skupia wokół siebie profesjonalistów z różnych środowisk, którzy tworzą z nami wspaniałe publikacje, charakteryzujące się wysokim poziomem merytorycznym, atrakcyjną oprawą graficzną oraz przystępnym językiem:

Książka „Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918–2018)”

Jest to pierwsza publikacja na polskim rynku, która kompleksowo przedstawia zagadnienie emigracji wśród kompozytorów XX i XXI wieku. Pierwsze dwie części książki zawierają artykuły omawiające zjawisko emigracji w różnych kontekstach – stylistycznym, historycznym, geograficznym, a także społecznym, natomiast trzecia część przybliża postaci twórców związanych z muzyką klasyczną, jazzową, filmową i popularną. Zamiast typowych biogramów zawiera sylwetki kompozytorów z informacjami oraz ciekawostkami o ich życiu i twórczości. Więcej: TUTAJ

„From Poland with Music: 100 Years of Polish Composers Abroad (1918–2018)”

The book is the first comprehensive treatment of the theme of emigration among Polish composers of the 20th and 21st centuries. The book focuses on classical composers (e.g. Paderewski, Weinberg, Panufnik), but extends to important figures from the worlds of jazz and film music (Komeda, Makowicz, Kaczmarek, Korzeniowski). It will be published jointly by the MEAKULTURA Foundation and the Scala Art & Heritage Publishers on October 1, 2021. This book will be available as the printed edition and the e-book. Więcej: TUTAJ

„Instrumentownik”

W edukacji muzycznej brakuje angażujących pomocy naukowych wysokiej jakości. W odpowiedzi na potrzeby uczniów i nauczycieli stworzyliśmy innowacyjny „podręcznik” o instrumentach muzycznych w formie kart i pakietu materiałów dodatkowych. Projektując to narzędzie, staraliśmy się wypełnić lukę w ofercie dydaktycznej. Niecodzienny format, atrakcyjne grafiki i merytoryczne informacje przygotowane przez naszych ekspertów to klucz do efektownej nauki i zabawy. Więcej: TUTAJ

„Muzyka dla myślących”

E-book „Muzyka dla myślących” – to innowacyjny przewodnik z artykułami oraz 16 podcastami, który poszerza wiedzę w zakresie interpretacji kultury muzycznej, z uwzględnieniem elementów myślenia krytycznego. Przeznaczony jest dla studentów i wykładowców, ale w swoim założeniu ma uwrażliwiać ogół społeczeństwa na muzykę poprzez obalanie mitów i stereotypów dotyczących kultury oraz dyskusję z nimi. Więcej: TUTAJ

PRACE ARTYSTYCZNE
I WERNISAŻE

Zadaniem Save the Music jest dotarcie z wartościową muzyką do jak najszerszego grona odbiorców. Chcemy, aby nasze działania miały szeroki zasięg, dlatego w kampanii łączymy świat muzyczny z innymi dziedzinami kultury. Wykorzystujemy nowoczesne środki i język, aby znieść barierę muzyki „elitarnej i nieprzystępnej” i zaszczepić ją w życiu codziennym każdego z nas w sposób bliski współczesnemu człowiekowi. Niezwykle trafnie robi to autor artystycznych plakatów – Max Skorwider – grafik wielokrotnie nagradzany w kraju i za granicą, który jest z nami niemal od początku powstania organizacji. 

„Music Beyond Borders”

Plakaty przedstawiają różnorodne muzyczne konteksty, od muzyki poważnej po rock, pop czy jazz. Wystawa ukazuje również jak mocno splecione są ze sobą muzyczne dzieje Polski i Niemiec, pomimo trudnych okoliczności historycznych. Wystawa odbywała się w dniach 10.06-03.09.2021 w Deutsches Polen-Institut w Darmstadzie. Więcej: LINK DO AKTUALNOŚCI

„Muzyka wiodąca lub na barykady”

Wystawa przedstawia plakaty tematycznie powiązane z tekstami piosenek, wydarzeniami czy wręcz skandalami, jakie miały miejsce w czasach komunizmu w Polsce. Artyści działający w tamtych latach, przytłoczeni brakiem wolności, z ograniczonymi prawami do wypowiedzi, starali się nie tylko ominąć cenzurę, ale też własną twórczością muzyczną skłaniać do refleksji nad zaistniałą sytuacją polityczną. Wątek ten posłuży więc jako pretekst do przedstawienia szerszej historii – walki Polaków z hegemonią Związku Radzieckiego. Wystawa miała miejsce w brukselskim PointCulture i trwała miesiąc (od 17 września 2015 roku), stanowiąc istotną część cyklu imprez kulturalnych o nazwie Colonies, Heritages et Tabous. Więcej: LINK DO AKTUALNOŚCI

„Save the Music – muzyczne plakaty Maxa Skorwidera”

Wystawa powstała we współpracy Fundacji MEAKULTURA z Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, a jej otwarcie miało miejsce 21.04.2022 r. Więcej: LINK DO AKTUALNOŚCI

„Kompozytorzy emigracyjni”

Plakaty przedstawiają sylwetki kompozytorów emigracyjnych pojawiających się w publikacji “Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918–2018)”. Więcej: TUTAJ

STUDIA PODYPLOMOWE

Od 2017 roku Fundacja MEAKULTURA współpracuje z warszawską uczelnią Collegium Civitas. W tym czasie udało się stworzyć programy dwóch innowacyjnych kierunków studiów podyplomowych, przeznaczonych dla wszystkich osób zainteresowanych współczesną kulturą muzyczną, pracowników sektora kultury i melomanów.

studia podyplomowe muzyka i media

„Muzyka i media”

Studia podyplomowe „Muzyka i media” są przeznaczone dla wszystkich osób zainteresowanych współczesną kulturą muzyczną – zarówno profesjonalistów (dziennikarzy, krytyków, popularyzatorów, kuratorów, producentów), jak i melomanów, którzy pragną pogłębić wiedzę o muzyce i jej relacjach z mediami. Pokazujemy, jak udoskonalić warsztat dziennikarza, redaktora i krytyka muzycznego, a także w przystępny sposób edukujemy melomanów czy fascynatów muzyki, chcących odbierać ją w sposób bardziej świadomy. 

„Komercjalizacja projektów w kulturze”

Studia podyplomowe „Komercjalizacja projektów w kulturze” skierowane są do osób pracujących w sektorze kultury bądź zamierzających z nim współpracować. Ich celem jest uzyskanie przez słuchacza kompetencji umożliwiających rozwój i komercjalizację projektu (bądź organizacji lub instytucji), od strony konceptualnej, biznesowej, ekonomicznej, komunikacyjnej i zarządczej. 

Wspieraj nas:

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu