Znamy wyniki naboru na warsztaty krytyki muzycznej przy 13. Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Chopin i jego Europa”, które odbędą się w Warszawie w dniach 26-28 sierpnia. Organizatorem wydarzenia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Fundacja MEAKULTURA. Ze względu na wielkie zainteresowanie warsztatami i bardzo ograniczoną liczbę miejsc, konieczna była duża selekcja nadesłanych zgłoszeń (przeprowadzona przez przedstawicieli NIFCu przy współudziale Fundacji MEAKULTURA). Dokładną listę osób zakwalifikowanych na warsztaty można znaleźć TUTAJ.
Przypominamy, że wszystkie osoby, które wysłały zgłoszenia na warsztaty zaproszone są do udziału w otwartych wydarzeniach towarzyszących festiwalowi – dyskusji panelowej, prezentacji filmu i wykładach.
W imieniu Fundacji MEAKULTURA dziękujęmy za zainteresowanie warsztatami.
Osobom zakwalifikowanym do udziału serdecznie gratulujemy!
Cieszymy się na sierpniowe spotkanie z uczestnikami, a wszystkich młodych krytyków już jesienią zaprosimy na kolejny cykl spotkań – tym razem w Poznaniu…
Poniżej publikujemy szczegółowy program warsztatów:
26 sierpnia – sobota
9:30
>rejestracja uczestników
10:00
>otwarcie
10:30
>Ewa Schreiber: wprowadzenie do warsztatów, rozdanie zadań recenzenckich i reporterskich
11:00
>Grzegorz Michalski: Polemika – sztuka zapomniana
12:00
>Kamila Stępień-Kutera – wprowadzenie do spotkania z Garrickiem Ohlssonem
13:30
(S1 lub sala koncertowa Muzeum Fryderyka Chopina tbc)
>warsztaty z Garrickiem Ohlssonem
17:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
> Koncert symfoniczny
HOWARD SHELLEY, ERICH HOEPRICH, TEUNIS VAN DER ZWART, DAVID STAFF,ORKIESTRA XVIII WIEKU
Program: Krogulski, Kurpiński, Mozart, Haydn
20:00
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej
> Recital fortepianowy
PIOTR ANDERSZEWSKI
Program: Mozart, Janáček, Chopin
27 sierpnia – niedziela
9:30-10:30
Sheila Hayman
> Journalism: uncovering the magic around us
11:00-13:30
Ewa Schreiber, Grzegorz Piotrowski
> warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA*
13:30-17:30
Joanna Luboń
> warsztaty mikrofonowe
14:30 – 17:30
Ewa Schreiber, Grzegorz Piotrowski
> konsultacje tekstów
17:30
„Mendelssohn, the Nazis and Me” 2010 reż. Sheila Hayman
prezentacja filmu dokumentalnego i spotkanie z reżyserką – potomkinią Fanny Mendelssohn
20:00
> Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej
Koncert symfoniczny
KRISTIAN BEZUIDENHOUT, GARRICK OHLSSON,
FREIBURGER BAROCKORCHESTER,ORKIESTRA XVIII WIEKU,
GRZEGORZ NOWAK
Program: Bach, Chopin
28 sierpnia – poniedziałek
10:00
Piotr Kłoczowski
> Lekcja Baroku. Trójkąt rzymski: Caravaggio, Velázquez, Borromini
11:00
Aleksander Laskowski
> Przed prawykonaniem. Przypadek „Złotego Runa” Aleksandra Tansmana
12:00
Ewa Schreiber, Joanna Luboń
> Podsumowanie prac i konsultacje tekstów wybranych do publikacji
14:00
> Dyskusja panelowa: Marek Zaleski, Krzysztof Moraczewski, Kacper Miklaszewski, Dorota Kozińska, Bartek Chaciński, Marcin Majchrowski
16:00
Zakończenie warsztatów
17:00
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej
> Recital fortepianowy
GABRIELA MONTERO
Program: Bach/Busoni, Chopin, Liszt
20:30
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej
> Koncert symfoniczny
KRISTIAN BEZUIDENHOUT, GARRICK OHLSSON
FREIBURGER BAROCKORCHESTER, ORKIESTRA XVIII WIEKU, GUSTAVO GIMENO
Program: Bach, Chopin
23:00
Sala Wielka Zamku Królewskiego w Warszawie
> Recital fortepianowy
ANGELA HEWITT
Program: Bach
*Warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA
Krytyka, praktyka, twórczość – pogranicza
dr Ewa Schreiber
Kim jest krytyk? Za pomocą jakich mediów może się wypowiadać? Celem warsztatów będzie nakreślenie obrazu krytyka jako osoby nastawionej na reinterpretowanie sztuki i jej kanonów w kontekście współczesności. W szerokim ujęciu w rolę krytyka mogą wcielać się również wykonawcy i twórcy. Komponowanie staje się wówczas krytyką innej kompozycji, wykonanie – krytyką prezentowanego dzieła, a sama krytyka – efektem wykonania utworu we własnej wyobraźni. Przewodnikami po takim pojmowaniu krytyki będą m.in. Edward T. Cone, Karol Berger i Nicholas Cook.
dr Grzegorz Piotrowski
Syndrom Pogorelicia. Krytyk wobec tożsamości dzieła muzycznego i wolności wykonawcy
Intencja kompozytora – tekst nutowy – konwencja wykonawcza: co determinuje odbiór i ocenę wykonania dzieła muzycznego? A gdzie w tym wszystkim sytuuje się wykonawca i czy ma prawo być „wolnym” artystą, który mówi także w swoim imieniu? Celem warsztatu będzie refleksja nad zagadnieniami z pogranicza etyki, praktyki i krytyki muzycznej – nie tylko na przykładzie Ivo Pogorelicia.